Kvartett A Nagy Négyes

Nanatsu No Taizai 2 Évad 12 Rész

Az ENSZ közgyűlése 1991-ben nyilvánította október 1-jét AZ IDŐSEK VILÁGNAPJÁVÁ. Napjainkban kb. 600 millió hatvan év feletti személy él a világon, számuk 2025-re akár meg is kétszereződhet. Kvartett a nagy négyes port. Nem sok film van, ami az idős emberekről szól, pedig ez egy egy olyan téma, ami sok mondanivalót hordoz magában. A Bakancslista című film megtekintése után szinte divattá vált a lista készítése. Ronald Harwood a kilencvenes évek végén írta a Kvartett című darabját. Harwood, aki a Zongorista forgatókönyvével érdemelte ki az Oscar-szobrocskát, olyan kiváló filmforgatókönyveket is magáénak mondhat, mint Az öltöztető, vagy a Szabó István-féle Csodálatos Júlia. A Queartet ötletét az Il bacio di Tosca (Tosca csókja, 1984) című Daniel Schmid-dokumentumfilm adta, amelyben a Casa Verdi nevű, Giuseppe Verdi által idős olasz énekeseknek és muzsikusoknak létesített alapítványi zenészotthonról van szó. Harwood maga dolgozta át a film számára a színdarabját, amely a magyar nézők előtt sem ismeretlen, hiszen az Orlay Produkció égisze alatt Gálffi László rendezésében Benedek Miklós, Molnár Piroska, Szacsvay László és Vári Éva már sikerre vitte A nagy négyes című darabot.

Kvartett A Nagy Négyes / Peter Nagy A Deti

A fiatalabb nőknek is teszi a szépet, de az idősebbekkel való, évtizedekkel korábbi kalandjait is felemlegeti. Titokban nem veti meg a tömény italt, és igyekszik áthágni a szabályokat. Életvidám ember, akit a valóságba csak az elszenvedett agyvérzés következményei, rosszullétei térítik vissza. Reggie ( Tom Courtenay) külsejét és modorát tekintve maga a megtestesült úriember. Érdekes jelenet, amikor rap és hip-hop zenén felnőtt tinédzsereknek magyarázza az opera mibenlétét. Nyitottsága az új iránt, türelmes magyarázata, öniróniája még a stílusától annyira messze álló fiatalokat is képes megnyerni. Volt szerelmének érkezése borítja csak fel lelki egyensúlyát. Jean ( Maggie Smith) az örök díva, aki kezdetben még az otthonban is érezteti különállóságát. Kvartett a nagy négyes. Nem akarja a róla kialakult képet széttörni, ezért hírnevének morzsáiba temetkezik, és senkivel sem tartja a kapcsolatot. Sztárallűrjeit nemcsak a doktornőnek kell elviselnie, hanem Cissynek is, akivel szemben még tettlegességhez is folyamodik.

Erről a stáblista mellett részletesebb tájékoztatást kapunk, úgyhogy érdemes megvárni. Aztán persze a direktor személye, Dustin Hoffman. Senkivel sem bonyolódhatnánk vitába azt illetően, hogy milyen nagyszerű színész, mennyi remekművel a háta mögött. Ezért is lehet érdekes, hogy miért csak hetvenen túl kezdett bele a rendezésbe, illetve miért kezdett egyáltalán bele. Egy hetvenöt éves embertől nem is várhatjuk, hogy tini-tucatfilmet, vagy akciódús thrillert készítsen, főleg akkor nem, ha a saját életművének legutóbbi filmjeit is a könnyebb darabok jellemzik. Kvartett A Nagy Négyes / Peter Nagy A Deti. Azért azt túlzás lenne állítani, hogy felejthetetlen alkotást készített, mindenesetre a "méltóságteljes leépülést" univerzálisan, de akár saját öregedését is tökéletesen vizualizálja. A rendező ezt az eredetileg kamaradarabnak készült történetet egy csodaszép londoni házba helyezi, kertje már-már az édenkerttel vetekszik. Sokszor elvonja a néző figyelmét a frappáns és sziporkázó dialógusokról a miliő, mondhatni túl is idealizálja az otthont, és jóformán giccsessé teszi a filmet, de pompásan illik az öregedő úriemberekhez és valaha volt dívákhoz.